Hva må bedriften din gjøre?
For at din bedrift skal kunne ta i bruk ajourhold via a-meldingen, må bedriften følge tre steg:
- Velg Danica Pensjon som ditt pensjonsselskap i a-meldingen
- Oppdater ansatteinformasjon slik at alt er ajour idet løsningen trer i kraft
- Oppdater bedriftens kontaktinformasjon
Når kan bedriften benytte den nye løsningen?
Alle pensjonsleverandører jobber nå med å utvikle løsningen slik at dataoverføring og pensjonsberegningene blir korrekt. Vi forventer at endelig løsning kan tas i bruk for alle i løpet av 2023. Vår oppfordring til alle bedrifter er derfor å ajourføre pensjonsavtalen, slik at overgangen går raskt og smidig. Vi kontakter din bedrift når data fra a-meldingen kan benyttes. Frem til du får beskjed utfører dere ajourhold som vanlig.

«A-meldingen vil gjøre ajourholdet av pensjonsavtalen mindre komplekst og er en etterlengtet modernisering for alle parter. ».
Dersom du ønsker mer informasjon om løsningen og hva det betyr for deg som arbeidsgiver kan du besøke Finans Norge her.
Du kan når som helst kontakte oss direkte dersom du har spørsmål relatert til dette.
A-meldingen skal gi følgende gevinster:
Redusere rapportering
En slipper dobbeltrapportering og pensjonsavtalen oppdateres automatisk. Bedriften sparer tid og vi mottar riktig informasjon.
Mindre risiko for feil
A-meldingen vil sikre riktig pensjonssparing for alle ansatte. Pensjonsgrunnlag og stillingsprosent beregnes hver måned og med automatiske oppdateringer vil pensjonsberegningen bli korrekt.
Forbedre datakvalitet
Datagrunnlaget myndigheter og pensjonsselskaper benytter vil være av høyere kvalitet.
Spørsmål og svar
-
Løsningen er ikke obligatorisk i dag. Vår oppfatning er at a-meldingen er den beste måten å ajourholde lønnsdata på for de aller fleste.
-
Det vil være flere fordeler og den største fordelen er at du slipper dobbeltrapportering.
I tillegg vil din forpliktelse ovenfor dine ansatte alltid være ivaretatt siden vi har korrekt lønn og derav korrekt pensjonsavtale for dine ansatte.
-
A-meldingen er et resultat av din innrapportering både til Skatteetaten og NAV. På sett og vis har du allerede a-meldingen.
Du må rapportere Danica Pensjonsforsikring AS som din pensjonsleverandør i ditt lønnssystem slik at dette blir rapportert videre i a-meldingen. På denne måten har vi mulighet til å motta informasjon om dine ansatte.
Hos noen lønnsleverandører står pensjonsselskapene listet opp med navn. Hos andre er det vårt juridiske organisasjonsnummer som skal rapporteres.
Danica Pensjonsforsikrings AS sitt organisasjonsnummer er:
977 465 478Det som gjenstår etter dette er at vi sammen avklarer hvilke lønnsarter o.l som skal være gjenstand for pensjonsgrunnlaget vi skal benytte for å gi dine ansatte korrekt sparing og forsikring.
-
Da må du rapportere flere pensjonsleverandører slik at alle du har avtale med kan hente sin nødvendige informasjon.
-
Ja, dette håndteres i a-meldingen.
-
Det er ingen nye kostnader ovenfor oss som din pensjonsleverandør ved å benytte deg av løsningen.
Hvilke eventuelle kostnader du har i dagens lønnssystem har vi ingen kjennskap til.
-
Tallgrunnlaget baserer seg på ditt lønnssystem og de tall som oversendes til Skatteetaten og NAV via a-meldingen. Det vil være en transparent løsning hvor du vil finne igjen tallene rapportert fra deg hos oss. Siden løsningen støttes av Skatteetaten og NAV mener vi at løsningen er trygg og vil samtidig være gjenstand for hyppig kontroll og revisjon av tilsynet.
-
Det nasjonale prosjektet, ved Skatteetaten, NAV, BITS og enkelte pensjonsselskaper, gjennomførte en pilot av løsningen fra januar til mai i 2021. Piloten ble godkjent 15. juni og fra 15.august 2021 ble det åpnet for at øvrige pensjonsselskaper kunne koble seg på og ta i bruk løsningen.
Løsningen vil ikke passe for alle typer bedirfter og det jobbes fortsatt med å løse enkelte problemstillinger. Det forventes at pensjonsselskapene gradvis ruller ut løsningen og at de fleste bedrifter har fått tilbud om å ta i bruk ajourhold via a-meldingen i løpet av 2023.