Derfor stiller vi spørsmål og ber om legitimasjon
I likhet med alle finansinstitusjoner som tilbyr forsikring, er Danica Pensjon pålagt å følge det som kalles «kjenn din kunde-prinsippet». Dette skal sikre at vi har god kunnskap om våre kunder og sikre at tjenestene vi tilbyr brukes til det de er tiltenkt. Derfor er vi nødt til å innhente informasjon fra deg. Formålet med innhentingen er å sikre at du ikke utsettes for økonomisk kriminalitet og for å forebygge hvitvasking.
Har du blitt spurt om å legitimere deg?
Logg deg inn på Min Side og du vil automatisk bli legitimert i våre systemer.
Logg på Min side
Hva spør vi deg om?
Hvis vi mangler dokumentasjon eller opplysninger omkring noe av det som listes opp under, kommer vi til å kontakte deg.
- Legitimasjon
- Om du er en politisk eksponert person eller har et nært familiemedlem som er det. F.eks. ambassadør, dommer, minister eller andre høytstående offentlige stillinger.
- Midlenes opprinnelse
Bedrifter kan i tillegg få spørsmål om
- Eier- og kontrollstruktur
Om du er usikker på hva dette vil si, finner du definisjonene av disse i spørsmål og svar boksen lenger ned på siden.
Hva betyr det for deg?
Hva bruker vi opplysningene til?
Når vi kjenner deg- og alle våre kunder- kan vi enda bedre:
- Beskytte deg mot andres svindel
- Bekjempe hvitvasking, terrorfinansiering og annen økonomisk kriminalitet
- Bistå norske og utenlandske skattemyndigheter
Hvem skal vise legitimasjon og svare på spørsmål?
Både nye og gamle kunder må oppdatere sine opplysninger. Noen trenger bare å oppdateres, mens andre må oppgi dem for første gang.
Når det gjelder bedrifter, er det person(er) som er opplyst i offentlige register med signaturrett som skal legitimere seg og svare på spørsmål om kunden. Det kan f.eks. være daglig leder eller styrets leder, hvis de er registrert med signaturrett.