Ofte stilte spørsmål topp 10
-
Dersom du har aktivert BankID (kodebrikken) hos din bankleverandør, vil du få muligheten til å bruke BankID på mobil som kodebrikke. Vanlig BankID (kodebrikke) må være aktivert, men du trenger ikke å fysisk ha eller bruke selve kodebrikken.
Denne linken viser hvordan du kan logge inn med BankID på mobil som kodebrikke. Dersom dette ikke fungerer må BankID aktiveres ved å kontakte din nåværende bank. -
Dersom du har mistanke om at noen har fått kjennskap til ditt BankID-passord, må du enten straks endre passordet selv på på Min BankID på bankid.no, eller ta kontakt med banken du har BankID fra umiddelbart. Du må også ta kontakt med banken dersom din kodebrikke er mistet eller stjålet. Ta kontakt med banken med en gang du mistenker at passord og kodebrikke er på avveie, så sperres BankID med det samme.
Mistenker du at din BankID er blitt misbrukt av andre i forbindelse med opprettelse eller endring av din avtale hos Danica, må du ta kontakt med oss umiddelbart. Du kan sende en e-post til klage@danca.no. -
Nei, det er ikke mulig å få pengene utbetalt. Oppsparte midler skal utbetales som alderspensjon. Utbetaling av alderspensjon kan tidligst skje fra 62 år. -
Pengene betales ut over minimum 10 år. Ved uttak før 67 år skal utbetaling finne sted til minimum 77 år. Dersom årlig utbetaling beregnes til å være under 20% av folketrygdens grunnbeløp reduseres utbetalingstiden. -
Du finner saldoen på dine spare- og pensjonsavtaler ved å logge deg inn på Min side. Her ser du også hvilken investeringsprofil du har på avtalen din.
-
Du endrer portefølje eller fondssammensetning ved å logge inn på Min side
-
Du vil finne våre forsikringsvilkår ved å velge det produktet du har eller ønsker å tegne på menylinjen
-
Ta kontakt med kundesenteret vårt på telefon 73563200 eller send e-post til: Danica@Danica.no
-
Ta kontakt med danica@danica.no – så hjelper vi deg gjerne!
-
Logg inn på Min side for å se alle dine aktive forsikringsavtaler i Danica.
Vi sender også ut en oversikt over dine forsikringer en gang i året. Ta gjerne kontakt med oss på telefon 73 56 32 00 eller send e-post til: DanicaDanica.no desom du ønsker informasjon om dine dekninger utover dette.
-
Hver enkelt søknad blir behandlet individuelt og behandlingstiden vil variere ut ifra om vi har behov for å innhente ytterligere opplysninger. Vi anbefaler å ta kontakt med oss på telefon 73 56 32 00 eller send e-post til danica@danica.no for å få vite hvordan søknaden ligger an.
-
Dersom avtalegirotrekket ikke har gått gjennom sender vi ut giro per post. Det kan være to årsaker til at trekket på avtalegiro ikke har gått gjennom:
a. Det er lagt inn en maksgrense på avtalegiroen som er lavere en beløpet vi skal trekke.
b. Det er ikke dekning på kontoen.
Ofte stilte spørsmål Pensjon og Sparing
-
Fra kollektive fripoliser, pensjon fra arbeidsgiver og individuelle pensjonssparing med skattefordel (IPS), kan du tidligst starte uttak fra fylte 62 år. Individuell pensjonsavtaler (IPA) tidligst fra fylte 64 år. Kapitalforsikringer, kan tas ut når du ønsker. -
Det er kun mulig å si opp kapitalforsikringer, ikke pensjonsavtaler som IPA, IPS, fripoliser eller pensjonsordninger du har gjennom din arbeidsgiver. -
Når du slutter hos en arbeidsgiver blir du meldt ut av pensjonsavtalen til bedriften. Det blir da opprettet et pensjonskapitalbevis, hvor innskuddene som er innbetalt forvaltes frem til pensjonsalder.
Du kan tidligst starte utbetaling av din pensjon fra fylte 62 år. -
Når en ansatt slutter meldes han ut av pensjonsordningen til bedriften. Dersom han har vært medlem i en ytelsespensjonsordning i mer enn 12 måneder opprettes en fripolise. En fripolise kan inneholde alderspensjon, uførepensjon og etterlattepensjon. Pensjonsrettighetene kommer til utbetaling ved alderspensjonering, ved uførhet eller ved dødsfall avhengig av hvilke pensjonsrettigheter fripolisen inneholder. -
Ved å samle din pensjon kan du oppnå bedre oversikt, høyere avkastning og lavere kostnader.
Å flytte dine avtaler til Danica Pensjon er gratis. Du får tilgang til investeringsprofiler tilpasset ditt behov og tidshorisont.Disse pensjonsavtalene kan flyttes:
- Pensjonskapitalbevis
- Livrente
- Individuell pensjonsavtale (IPA Forsikringsavtaler)
- Individuell pensjonssparing (IPS)
- Kapitalforsikring med fondsvalg (Fondskonto)
-
Skatt på kapitalinntekter får du dersom du har gevinst på økonomiske investeringer som bankinnskudd, utbytte fra overskudd i bedriften, aksjeubytte, realiserte fond eller penger du har tjent på valutahandel. Kapitalinntekt skattes i Norge pt med 22 % og regnes som en del av din alminnelige inntekt. -
Min side er en nettløsning for våre spare- og pensjonskunder. Her er kan du sjekke saldoen på din spare- og pensjonskonto, og du kan endre investeringsprofil og fondssammensetning om du ønsker. Har du forsikring hos får du også en oversikt over disse i Min side.
Ofte stilte spørsmål personforsikring
-
Uten helseopplysninger vil det ikke være mulig å opprettholde bærekraftige frivillige forsikringsordninger fordi det er en grense for hvor mye premie kunder med normal risiko vil være med på å betale for kunder med forhøyet risiko. Overskrides denne grensen vil det føre til at forsikringsordningen går med underskudd og må opphøre. Les mer på fno.no. -
Ja. Forsikringsselskapene har både rett til og plikt til å innhente helseopplysninger i forbindelse med tegning av personforsikring. Forsikringsvirksomhetsloven krever at selskapet innhenter opplysninger slik at det blir i stand til å beregne en premie (pris) som står i riktig forhold til den overtatte helserisikoen. Les mer på fno.no.
-
Forsikringsselskapene har konsesjon fra Datatilsynet for å behandle helseopplysninger. Konsesjonen gir strenge retningslinjer for hvordan opplysningene skal oppbevares og benyttes.
Rutiner utformet i dialog med forbrukermyndighetene og Legeforeningen sikrer at:
- det kun spørres om informasjon som er relevant for risikoen
- informasjonen ikke misbrukes
- informasjonen blir behandlet strengt konfidensielt
-
Misbruk av opplysningene vil være brudd på norsk lov og på konsesjonsbetingelsene. Det vil umiddelbart bli påtalt internt i næringen og fra myndighetene. Konsesjonen kan også bli trukket tilbake. Les mer på fno.no. -
Forsikringen er godkjent når du mottar et forsikringsbevis digitalt eller i posten. Hvor lang tid dette tar avhenger av om det er behov for å innhente tilleggsopplysninger fra for eksempel lege. Som kunde vil du bli orientert om saksgangen underveis. -
Kontakt Danica Pensjon på telefon 73 56 32 00
-
Dersom du ønsker å avslutte forsikringene dine hos oss så trenger vi en skriftlig signert oppsigelse. Du kan sende oppsigelsen per post eller via epost til danica@danica.no